Dette tema handler om sproget på disse digitale og sociale medier, den såkaldte digitale diskurs.
Kulturministeriet og Danmarks Statistik lavede i 2015 en undersøgelse af danskernes brug af sociale medier. I undersøgelsen er følgende sociale medier taget med: Facebook, Google+, LinkedIn, X (tidligere Twitter), Instagram, Snapchat, Tumblr, Vimeo.
Undersøgelsen viste at 2,8 millioner danskere bruger de sociale medier. Både alder og hvilken form for socialt medie der er tale om, spiller en stor rolle for hvor mange der bruger de forskellige sociale medier.
- 95 % af danskerne i alderen 16-19 år bruger sociale medier
- 63 % af de 50-54-årige
- 11 % af de 86-89-årige
Andelen af unge i alderen 16-19 år der bruger sociale medier, er således højere end i de øvrige aldersgrupper.

Undersøgelsen viser også at cirka en tredjedel af de adspurgte bruger mere end 3 forskellige sociale medier på en uge, hvor Facebook er det mest besøgte.