Indholdet på denne side er mere end 14 år gammel, hvorfor gældende retskrivning ikke nødvendigvis er overholdt.

Test af tosprogede førskolebørns danskkundskaber er utilstrækkelig

Et tosproget førskolebarn i Danmark får kun testet sine danskkundskaber en enkelt gang, og det giver et dårligt udgangspunkt for en bedømmelse af dets reelle sprogpotentiale, viser ny undersøgelse.

Undersøgelsen er foretaget af Center for Børnesprog på Syddansk Universitet, og den peger bl.a. på at det er essentielt at teste tosprogede børn flere gange og/eller både i dansk og i deres modersmål. Dermed kan man finde ud af om de rent faktisk har sproglige problemer, og altså kræver særlig opmærksomhed, eller om de blot er kommet langsommere fra start med det danske fordi der ikke tales dansk i hjemmet. Det er nemlig vigtigt at få sprogvurderet det enkelte barn så man tidligt kan få hjulpet børn med sprogvanskeligheder.

Læs en uddybende artikel om undersøgelsen på Sprogmuseets hjemmeside.