Indholdet på denne side er mere end 9 år gammel, hvorfor gældende retskrivning ikke nødvendigvis er overholdt.

Sprogaktiviteter i børnehaven forbedrer børns sprog

Ny forskning vil hjælpe såkaldt sprogsvage børn til bl.a. at undgå læsevanskeligheder.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Center for Børnesprog på Syddansk Universitet kan en relativ lille indsats betyde en kæmpe forskel for børns indlæring af sprog. 13.000 børn i 14 kommuner har to gange om ugen i 20 uger haft 30 minutters sprogaktivitet styret af en pædagog. Man har afprøvet to typer sprogforløb der henholdsvis kaldes “SPELL” og “Fart på Sproget”. Begge forløb tager udgangspunkt i dialog mellem børnene og pædagogen. Dialogen kan udspringe af oplæsning, men også fra en legeaktivitet som fx vendespil.

Resultaterne viser at børn der har deltaget i disse sprogforløb, kan tilegne sig mellem 27 og 57 procent mere læring end børn der ikke har deltaget. 

Læs om resultaterne på DR’s hjemmeside