En god sprogudvikling gør det nemmere at lære at læse
og klare skolegang og uddannelse og påvirker derfor børns livsmuligheder.
Desværre er der mange især udsatte børn der begynder i skolen med for
svage sproglige kompetencer.
- SPELL er finansieret af Det Strategiske Forskningsråd og ledes af Dorthe Bleses. Projektet gennemføres i et
samarbejde mellem Syddansk Universitets Center for Børnesprog, Rambøll Management og
Teknologisk Institut. - Der deltager internationalt anerkendte forskere fra USA og Tyskland.
- Projektet løber over fire år, fra den 1.
januar 2012 til den 31. december 2015, og tæller både seniorforskere og
ph.d.-studerende.
Danske børnehaver har haft et bredt fokus på børns
læring med vægt på social udvikling, men nogle børn har brug for en
systematisk målrettet sprogindsats for at kunne udnytte deres
potentiale. Den forsøger SPELL at udvikle. SPELL-projektet er en dansktilpasset ‘version’ af et succesfuldt amerikansk program der hedder Read it again!.
Programmet skal afprøves i 128 børnehaver og er en
indsats der understøtter børns sprog og læseforudsætninger, også særlig
rettet mod udsatte et- og tosprogede børn. Projektet vil give ny
viden om sprogindsatser i Danmark og om hvordan pædagoger bedst
understøtter børns forskellige behov.
- Læs mere om projektet på Syddansk Universitets hjemmeside samt i Center for Børnesprogs nyhedsbrev.
- Læs interview med projektleder Dorthe Bleses om SPELL på Syddansk Universitets hjemmeside.
- På DR’s hjemmeside findes også en reportage fra Børnehaven Ellebæk i Holstebro, der i 2013 skal være med i SPELL-projektet, samt udtalelser fra projektleder Dorthe Bleses. Hør det hele på P4 Midt og Vest.