Indholdet på denne side er mere end 12 år gammel, hvorfor gældende retskrivning ikke nødvendigvis er overholdt.

Småbørns hjernebølger måles i forsøg på at afhjælpe senere sproglige problemer

Amerikansk forsker arbejder på at forudse og afhjælpe sproglige problemer.

I Illustreret Videnskabs seneste nummer kan man læse om hvordan studier af spædbørns hjerner kan afsløre om de senere vil få problemer med at forstå sprog og udtrykke sig.

Den amerikanske forsker April Benasich har siden 2010 undersøgt adskillige børnehjerner og har dermed fundet ud af at der er tre egenskaber ved spædbarnets hjerne der bidrager til at forme dets senere sprogkundskaber.

Børnene får sat 64 elektroder på hovedbunden, og disse elektroder kan så opfange børnenes hjernebølger. April Benasich er ikke interesseret i hvordan hjernens sproglige aktivitet er her og nu – i stedet leder hun efter små uregelmæssigheder i hjernens form eller funktion.

Ud fra denne tidlige viden får forskerne mulighed for at skubbe til hjernens udvikling hvorved problemer kan løses inden de reelt opstår.

  • Læs mere i det seneste nummer af Illustreret Videnskab.
  • Inden for samme genre kan man i Weekendavisen d. 13.07.2012 læse om hvordan robotten DeeChee fra Hertfordshire University i England i lighed med spædbørn lærer at tale ved at lytte til voksne der taler til den.