Indholdet på denne side er mere end 13 år gammel, hvorfor gældende retskrivning ikke nødvendigvis er overholdt.

SKAT har styr på sproget

På sprogmuseet.dk kan man læse at SKAT siden 2008 har omskrevet 4000 standardtekster i forsøget på at opnå mere tilfredse kunder og færre opkald. Det skriver Christina Holgård Sørensen, projektleder for projektet “Godt sprog i SKAT”.

SKAT har undersøgt effekten af at skrive gode breve og fundet ud af at imødekommende og forståelige tekster er vejen frem hvis man ønsker mere tilfredse kunder. Derfor bliver SKATs standardbreve løbende omskrevet så de følger de nye retningslinjer i SKATs sprogpolitik. Undervejs i SKATs omskrivningsforløb bliver effekten af at arbejde med sproget undersøgt, og disse undersøgelser viser hver og en at modtagerne af de nye breve ikke kun er mere tilfredse med SKAT, men også at færre af modtagerne har behov for efterfølgende at ringe til SKAT. Yderligere viser undersøgelserne at modtagerne af de nye breve føler sig mere handlekraftige og ansvarsfulde end det er tilfældet med modtagerne af de traditionelle skrivelser fra SKAT, der i højere grad efterlader modtageren magtesløs over for et system man synes at kæmpe forgæves imod. 

Som resultat af det vellykkede og positive arbejde med at omskrive standardbrevene fra SKAT vil SKAT nu kaste sig over teksterne på skat.dk i forsøget på også at gøre dem mere forståelige og imødekommende.

  • sprogmuseets hjemmeside kan du læse artiklen i sin fulde længde samt se eksempler på både traditionelle og nye breve fra SKAT.