Indholdet på denne side er mere end 9 år gammel, hvorfor gældende retskrivning ikke nødvendigvis er overholdt.

Robotter skal lære flygtningebørn tysk

Forskere ved Bielefeld Universitet i Tyskland har eksperimenteret med brugen af robotter i sprogundervisningen.

Ved at kombinere kunstig intelligens og sprogtilegnelsesfærdigheder har forskere ved Bielefeld Universitet programmeret robotten ”Nao” til at hjælpe flygtningebørn med at lære tysk.

”Nao” er en sød robot med et barnligt udtryk og udseende, der er udstyret med kameraer, mikrofoner og en tablet. Tabletten indeholder materiale, som for eksempel illustrationer, der skal støtte og hjælpe barnet i interaktionen med ”Nao”.

Det kræver meget tid og mange resurser at lære et barn sprog ved individuel undervisning, og det er noget mange børnehaver kæmper med. Stefan Klopp, ekspert i kunstig intelligens ved Bielefeld Universitet, forklarer at det er her robotterne vil komme til deres ret som ekstrahjælp i undervisningen.

De første robotter sendes ud i børnehaverne indenfor de næste 18 måneder, men projektet forventes at løbe over de næste tre år. 

Læs mere om projektet på Deutche Welles internationale hjemmeside (artiklen er på engelsk).