Indholdet på denne side er mere end 7 år gammel, hvorfor gældende retskrivning ikke nødvendigvis er overholdt.

Nyt ph.d.-projekt om læseglæde og fordybelse

Kristiane Hauer undersøger i sit ph.d.-projekt hvordan man kan styrke den engagerede og fordybede læseoplevelse hos eleverne i udskolingen.

Kristiane Hauer, som er ph.d.-studerende på Københavns Universitet og Professionshøjskolen UCC, har på baggrund af teoretisk og empirisk forskning udviklet forløbet ‘Romanjagt – jagten på den gode læseoplevelse’.

Forløbet ‘Romanjagt’ blev i efteråret 2017 afprøvet på en hel årgang 8.-klasser på en skole i København.

Der blev taget utraditionelle metoder i brug for at styrke den fordybede læseoplevelse. Fx læste eleverne under hyggelige rammer med stearinlys, te og småkager, og de måtte selv bestemme hvor i klassen de ville læse.

Målet med undervisningsforløbet er at den enkelte elev skal lære at udvælge og læse en roman som netop han eller hun kan fordybe sig i. For at eleven kan det, kræver det, ifølge Kristiane Hauer, at eleven får nogle redskaber. Desuden må eleven ‘kende sig selv som læser’. Det vil sige at eleven selv kan sætte en ramme for sin læsning så han eller hun ikke mister opmærksomheden på grund af forstyrrelser.

Ph.d.-projektet handler ikke bare om den fordybede læsning, men om fordybelse generelt. Kristiane Hauer ser nemlig arbejdet med at opnå en fordybet læseoplevelse som et frugtbart afsæt for i det hele taget at arbejde med at styrke elevernes evne til fordybelse.