Tal fra Københavns Kommune viser at omkring hvert fjerde af de tre- til fem-årige med sprogvanskeligheder ikke bliver opdaget når der udføres sprogtest i daginstitutionerne. Dagbladet Information tog i gårsdagens avis (d. 12. august 2013) emnet op i tre artikler om børns sproglige vanskeligheder og den pædagogiske indsats for at afhjælpe disse.
I artiklen “‘Jo tidligere vi sprogstimulerer dem, jo bedre'” udtaler leder ved Center for Børnesprog på Syddansk Universitet, Dorte Bleses, at alle børn bør testes en gang om året så institutionerne løbende kan målrette den sprogpædagogiske indsats overfor det enkelte barn. Derudover interviewes Børne- og ungdomsborgmester Anne Vang om sprogpolitikken i de københavnske institutioner.
I artiklen “‘Gaffel, vaffel, peg på vaffel'” fortæller personalet i daginstitutionen Barndommens Land om deres omfattende sprogpædagogiske arbejde.
Læs artiklerne:
- “Hvert fjerde barn med sprogproblemer får ikke hjælp”, Information (12. august 2013).
- “‘Jo tidligere vi sprogstimulere dem, jo bedre'”, Information (12. august 2013).
- “‘Gaffel, vaffel, peg på vaffel'”, Information (12. august 2013).