Indholdet på denne side er mere end 11 år gammel, hvorfor gældende retskrivning ikke nødvendigvis er overholdt.

Hvad sker der når dansk som andetsprog forsvinder?

Nyt bachelorprojekt har fokus på de konsekvenser nedprioriteringen af dansk som andetsprog får for eleverne.

Jeanett Petersen har i sit bachelorprojekt fra Læreruddannelsen i Vordingborg ved University College Sjælland belyst de udfordringer man som underviser i dansk som andetsprog står overfor. Det skriver Folkeskolen.dk.

Det er ikke længere muligt at studere dansk som andetsprog som linjefag på læreruddannelsen, og Jeanett Petersen mener at det kommer til at få konsekvenser for mange elever.

Det påpeges at der er mange vanskeligheder forbundet med at undervise de tosprogede elever, bl.a. fordi dansk som andetsprog er et timeløst fag som den enkelte skole selv skal håndtere. Endvidere er gruppen af elever der skal modtage undervisningen, meget varieret, da eleverne har forskellige modersmål, befinder sig på forskellige niveauer osv.

Jeanett Petersen peger bl.a. på jagten efter bedre testresultater i eksempelvis Pisaundersøgelser, det øgede fokus på effektivisering og ikke mindst den manglende praksiserfaring som årsager til at det er svært at give de tosprogede elever den undervisning og hjælp de har brug for.