Forskningsprojekt gentænker undervisningen i dansk som andetsprog

Forskere fra bl.a. Aarhus Universitet er i forskningsprojektet Når dansk bliver til i gang med at udvikle en kulturordbog for at lette integrationen for migranter.

Det overordnede mål med forskningsprojektet Når dansk bliver til: Interkulturel pragmatik i undervisningen af dansk som andetsprog er at skabe en ny vision for undervisningen af voksne migranter i dansk, da sprogundervisningen spiller en vigtig rolle for et godt dansk og for integrationen.

Forskerne arbejder bl.a. at udvikle et såkaldt minimaldansk, et dansk der består af basale ord som du, jeg, siger, tænker, stor og lille. Det skal hjælpe migranter til hurtigt at opnå sprogfærdigheder som kan bruges i hverdagen.

Derudover vil man udvikle en kulturordbog, hvor man kan få forklaret komplekse kulturelle ord og begreber som kan være svære at forstå. Indenfor arbejdsmarkedet kan det for eksempel være ord og begreber som A-kasse, at betale skat eller god arbejdsmoral.

Susana S. Fernández, professor i fremmedsprogspædagogik på Aarhus Universitet, er projektleder på projektet. Derudover deltager Carsten Levisen fra Roskilde Universitet som medprojektleder, adjunkt Astrid Mus Rasmussen, post.doc Lauren Sadow samt ph.d.-studerende Noah Rørbæk.

Læs mere om projektet Når dansk bliver til: Interkulturel pragmatik i undervisningen af dansk som andetsprogAarhus Universitets hjemmeside.