Anvendt KommunalForsknings undersøgelse viser at der er stor forskel på de rammer der sættes for modersmålsundervisningen i Danmark og Sverige. I Sverige har modersmålsundervisningen nemlig høj status, og hvor det i Danmark er op til kommunerne selv om de vil tilbyde undervisningen, er det i Sverige obligatorisk.
Udover at påpege forskellene mellem de to landes opfattelse af modersmålsundervisningen, indikerer undersøgelsen også at undervisningen er gavnlig for eleverne. “Selv om vi endnu ikke kan give helt håndfaste svar om årsag-virkningssammenhænge, så indikerer tallene, at modersmålsundervisning kan have positiv betydning for elevernes læseforståelse i Danmark – og for elevernes niveau i svensk og matematik i Sverige. Det vil være relevant at undersøge det nærmere”, udtaler forskningsleder i AKF, Beatrice Schindler Rangvid.
Læs mere om undersøgelsen…
- AKF’s pressemeddelelse “Modersmålsundervisning kan give højere karakterer” på AKF’s hjemmeside (31. oktober 2011).
- artiklen “I Sverige har modersmålsundervisning høj status” (www.folkeskolen.dk).
- Læs også om Skolerådets forslag om en undersøgelse af effekten af modersmålsundervisning i en tidligere nyhed på sproget.dk (1. nov. 2011).