Indholdet på denne side er mere end 11 år gammel, hvorfor gældende retskrivning ikke nødvendigvis er overholdt.

Folkeskoleelever er blevet lidt dårligere til at stave

En undersøgelse viser at folkeskolens afgangsprøve i retskrivning volder eleverne mere besvær end tidligere.

Forskere fra Dansk Sprognævn er i gang med at sammenligne resultaterne fra nutidens afgangsprøver i retskrivning med resultaterne fra afgangsprøven i diktat i 1978. Det skriver Berlingske.

De foreløbige resultater viser at nutidens elever i gennemsnit er blevet 7 procent dårligere til at stave.

Prøverne fra 1987 og i dag er ikke helt ens, men det er der taget højde for. Og seniorforsker Jørgen Schack fortæller at diktaterne i dag er inddelt i fire grupper af ord hvoraf den fjerde gruppe indeholder meget svære ord. Omkring 90 % af prøveordene består af middelsvære og svære ord, og det er indenfor disse grupper at eleverne har flere problemer end tidligere.

Afgangsprøven i retskrivning indeholder også grammatiske elementer som kommatering og ordklasser.

Eleverne har typisk problemer med lange tillægsformer (fx skrives “løbene” i stedet for “løbende”) samt nutids-r (fx “Hun køre bil” i stedet for “Hun kører bil”). Undersøgelsen viser at nutidsformen “ændrer” i 2008 blev stavet rigtigt af 40,7 procent af eleverne, mens kun 37 procent stavede ordet rigtigt i 2010.

Jens Raahauge, der er formand for Dansklærerforeningen, forklarer den negative udvikling i elevernes retskrivning med at der har været øget fokus på at forbedre elevernes læsning, hvilket kan have haft konsekvenser for staveundervisningen. Han påpeger dog at eleverne i kraft af de sociale medier er mere skrivende end nogensinde før.