Den danske sangskriverbølge ser ud til at have bidt sig fast, lyder det fra pladeselskaber og musikeksperter. Det skriver Kristeligt Dagblad (31.1.2008).
Danske cd’er sælger bedst
Det er de danske cd’er som sælger bedst, viser tal fra pladeselskabernes brancheorganisation, IFPI. Marketingsdirektør i IFPI, Jesper Bay, udtaler til Kristeligt Dagblad (31.1.2008):
– Det er en meget væsentlig pointe, at en ny generations talerør synger på netop dansk. Og det er blandt andet et udtryk for et meget stærkere fokus på teksten end tidligere.
Reaktion på globaliseringen
Den øgede tendens til at skrive sange på dansk tolkes som en konsekvens af globaliseringen. Henrik Marstal, Dansk Folkemindesamling, siger til Kristeligt Dagblad:
– Den stigende danske efterspørgsel efter dansk musik er et tegn i tiden på, at vi stadig vil høre sangen om det nære. Vi har behov for at høre om andres liv i det land, vi kommer fra.
Også i Sverige er det en stigende tendens at sange bliver skrevet og sunget på modersmålet, skriver Politiken (13.1.2008).