Tirsdag d. 20. maj 2014 kunne man i artiklen “Embedsmænd har ændret i Fælles Mål efter aflevering” læse hvordan lektorerne Jeppe Bundsgaard og Lene Storgaard Brok samt lærer og læsevejleder Henriette Langkjær, der alle er medlemmer af den ekspertgruppe der har udarbejdet forslag til de nye Fælles Mål, kritiserer Undervisningsministeriet for at rette i disse mål efter deadline. De har i et høringssvar protesteret mod ændringen.
Da gruppen afleverede deres færdige udkast, svarede målene ikke til de mål der er for de nationale test. Men det gør de nu. Jeppe Bundsgaard og Lene Storgaard Brok finder det problematisk at målene i deres øjne tilpasses testmetoderne og ikke omvendt. Helt konkret er tre ud af i alt 26 søjler for elevernes læsekompetence ændret fra ‘læs’, ‘forstå’ og ‘sammenfat’ til ‘afkodning’, ‘ordforståelse’ og ‘tekstforståelse’. Det står at læse i Folkeskolen.dk’s artikel “Læseforsker: Fælles Mål i læsning var ude af balance”.
Sprogforskerne Carsten Elbro fra Københavns Universitet og Elisabeth Arnbak fra Aarhus Universitet har haft forslaget til gennemsyn, og det er på baggrund heraf at de ovennævnte ændringer er kommet i stand. Ifølge Elisabeth Arnbak har de to forskere ønsket at sikre at målene manifesterer forskningsdokumenteret viden på læseområdet.
Undervisningsministeriet oplyser at det hele tiden har været meningen at rådføre sig med læseforskere udenfor gruppen, og at ekspertgruppens arbejde kun var ment som et oplæg. Det kan man læse i artiklen “Medforfatter på Fælles Mål: Intet underligt i ministeriets proces”, der ligeledes findes på Folkeskolen.dk.
Den ændrede version sendes nu til offentlig høring.