“Der er en indbygget historisk opfattelse af, at drenge er mere fysisk aktive. Pigerne får dukker med knapper og knaphuller, mens drengene får grovere legetøj, som stimulerer dem fysisk og grovmotorisk. Det slår igennem hele vejen, hvor man groft forenklet oplever, at drenge handler meget, mens piger snakker meget.”
Sådan lyder det fra cand.pæd.psyk. Per Kjeldsen fra uddannelsestænketanken SOPHIA, og han bakkes op af Gideon Zlotnik, som er speciallæge i børnepsykiatri.
Løsningen på problemet er ifølge Gideon Zlotnik at skolerne i højere grad skal tage højde for kønsforskelle i pædagogikken og i undervisningen: “Vi må […] forstå, at der er forskel på køn, og at kønsopdeling i visse situationer er godt, og at ligestilling kan være skadelig.”
Ifølge Per Kjeldsen er løsningen på problemet at kønnene i højere grad skal lære af hinandens forskelligheder, hvilket vil være til gavn både demokratisk og ligestillingsmæssigt.
- Læs mere i artiklen Drenge er sprogligt bagefter fra fødslen (Information d. 26. dec. 2010).