“Et hus med mange muligheder som trænger til en kærlig hånd”? Eller måske nærmere: “ikke meget at skrive om, uanset hvor positiv en indgangsvinkel man har til tingene”.
Boligbranchen er kendt for at smøre tykt på i forsøget på at sælge, men boligkrisen har fået mange ejendomsmæglere til at ændre taktik.
“Jeg oplever faktisk, at ikke bare vi, men hele branchen har ændret sit sprogbrug i en mere direkte og også humoristisk retning som følge af krisen. Der skal mere til for at få folks opmærksomhed, og jeg fornemmer samtidig, at mange købere er trætte af de sædvanlige floskler”, fortæller autoriseret ejendomsmægler Lars Slangerup.
Ph.d.-stipendiat Judy Hermansen fra Syddansk Universitet påpeger at ændringerne ikke bare sker pga. krisen, men også som konsekvens af udviklingen af en mere kritisk forbruger: “Stort set alle andre brancher har for længst tilpasset sig denne nye forbrugertype, men ejendomsmæglerbranchen er rundet af en særlig støvsugersælgerkultur, som alt for længe har forladt sig på en forældet kommunikationsform fuld af floskler og tricks.”
- Læs mere i artiklen “Ærlighed belønner sig: Boligkrisen har ændret ejendomsmægleres sprog” (Politiken.dk, 17. juni 2013).