NyS 48 indeholder 5 artikler og 2 anmeldelser. I artiklerne kan man bl.a. læse om fortæller- og referentperspektiver i dansk tegnsprog, om flersprogethed på Facebook og om børns tilegnelse af bøjningsmorfologi og dialogiske partikler. Anmeldelserne ser nærmere på en sprogpsykologisk udgivelse og en udgivelse om statistik i uddannelsesøjemed.
Artikler:
- Elisabeth Engberg-Pedersen: “Tilegnelse af fortællerperspektiv og referentperspektiv i dansk tegnsprog: introduktion af en ny referent”
- Ulf Dalvad Berthelsen: “Flersprogethed på Facebook. Flersprogede unges interaktion på Facebook i et sprogtilegnelsesperspektiv”
- Søren Wind Eskildsen og Johannes Wagner: “Sprogbrugsbaseret læring i en tosproget hverdag. En forskningsoversigt over sprogbrugsbaseret andetsprogstilegnelse og sprogpædagogiske implikationer”
- Laila Kjærbæk: “Danske børns tilegnelse af bøjningsmorfologi – udviklingen af substantivernes pluralisbøjning i alderen 0-10 år”
- Ditte Boeg Thomsen: “Én stavelse, to synsvinkler – børns tilegnelse af dialogiske partikler”.
Anmeldelser:
- Thomas Wiben Jensen: “Sprog, forståelse og handling. Anmeldelse af Christina Fogtmann: Forståelsens psykologi. Mentalisering i teori og praksis“.
- Laura Winther Balling & Rikke Slot Johnsen: “Anmeldelse. Carsten Elbro & Mads Poulsen: Hold i virkeligheden. Statistik og evidens i uddannelse”.
Læs mere om NyS, og få adgang til de gamle årgange på NyS’ hjemmeside.