Indholdet på denne side er mere end 10 år gammel, hvorfor gældende retskrivning ikke nødvendigvis er overholdt.

NyS 48 er udkommet

Dette nummer af Nydanske Sprogstudier er et temanummer om sprogtilegnelse.

NyS 48 indeholder 5 artikler og 2 anmeldelser. I artiklerne kan man bl.a. læse om fortæller- og referentperspektiver i dansk tegnsprog, om flersprogethed på Facebook og om børns tilegnelse af bøjningsmorfologi og dialogiske partikler. Anmeldelserne ser nærmere på en sprogpsykologisk udgivelse og en udgivelse om statistik i uddannelsesøjemed.

Artikler:

  • Elisabeth Engberg-Pedersen: “Tilegnelse af fortællerperspektiv og referentperspektiv i dansk tegnsprog: introduktion af en ny referent”
  • Ulf Dalvad Berthelsen: “Flersprogethed på Facebook. Flersprogede unges interaktion på Facebook i et sprogtilegnelsesperspektiv”
  • Søren Wind Eskildsen og Johannes Wagner: “Sprogbrugsbaseret læring i en tosproget hverdag. En forskningsoversigt over sprogbrugsbaseret andetsprogstilegnelse og sprogpædagogiske implikationer”
  • Laila Kjærbæk: “Danske børns tilegnelse af bøjningsmorfologi – udviklingen af substantivernes pluralisbøjning i alderen 0-10 år”
  • Ditte Boeg Thomsen: “Én stavelse, to synsvinkler – børns tilegnelse af dialogiske partikler”.

Anmeldelser:

  • Thomas Wiben Jensen: “Sprog, forståelse og handling. Anmeldelse af Christina Fogtmann: Forståelsens psykologi. Mentalisering i teori og praksis“.
  • Laura Winther Balling & Rikke Slot Johnsen: “Anmeldelse. Carsten Elbro & Mads Poulsen: Hold i virkeligheden. Statistik og evidens i uddannelse”.

Læs mere om NyS, og få adgang til de gamle årgange på NyS’ hjemmeside.