Du er her: Forside Nyheder Svage elever får mindre konstruktiv kritik

Svage elever får mindre konstruktiv kritik

Ph.d.-afhandling viser bl.a. at gymnasielæreres konstruktive kommentarer hovedsageligt er forbeholdt de dygtigste elever.

13/01 2017

Ph.d.-afhandling viser bl.a. at gymnasielæreres konstruktive kommentarer hovedsageligt er forbeholdt de dygtigste elever.

Anne Smedegaard fra Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab ved Københavns Universitet har skrevet ph.d. om skrive- og eksamenspraksisser i gymnasiets danskfag.

Hun har blandt andet fundet at elever der indleverer svage stile, får en mindre konstruktiv kritik end de elever som indleverer gode stile.

I afhandlingen finder Anne Smedegaard også at der fra ministeriel side er uenighed om hvordan stilegenrerne essay, kronik og litterær artikel skal beskrives, og hun undersøger hvordan eleverne selv tolker disse genrer. I denne undersøgelse analyserer hun elevernes forskellige brug af stemmemarkører.