Arbejdsgruppen er nedsat fordi efterspørgslen efter sproglige og interkulturelle kompetencer stiger, mens de unge i større grad vælger sproguddannelserne fra.
Forpersonen for arbejdsgruppen, Unni From, der er institutleder på Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet, understreger at sproguddannelserne spiller en vigtig rolle for Danmark fordi de styrker vores internationale position indenfor diplomati, erhvervslivet og kulturudveksling.
For at styrke sproguddannelserne anbefaler arbejdsgruppen at man i fremtiden vil fokusere på fire centrale fagelementer:
- Sprogtilegnelse og -didaktik: Fokus på hvordan man bedst tilegner sig fremmedsprog og anvender dem i undervisnings- og arbejdssammenhænge.
- Kommunikation: Styrkelse af mundtlige og skriftlige kommunikationsevner i professionelle og kulturelle kontekster.
- Interkulturalitet: Dybdegående forståelse af kulturelle forskelle og regioners sprogbrug i en globaliseret verden.
- Sprogteknologi: Integrering af kunstig intelligens og digitale værktøjer i sproglæring og -anvendelse.
Arbejdet blev igangsat af dekanen på Faculty of Arts på Aarhus Universitet i januar 2024, og det bygger på omfattende dataindsamling, analyser, studiebesøg ved europæiske universiteter samt dialogmøder med interne og eksterne interessenter.
Læs mere om arbejdet på Aarhus Universitets hjemmeside.