Du er her: Forside Råd og regler Artikler mv. Sprogbrevet DR SprogbrevetDR nr. 68 Billedpædagogik
 

 

Billedpædagogik

af Jørn Lund, januar 1992
af Jørn Lund, januar 1992

Her i Sprogbrevet har vi ikke forpligtelser i forhold til billedsiden i tv. Men sproget samvirker med andre udtryk, og det er nødvendigt at se på sprogets placering i helheden, hvis man skal vurdere, om det er vellykket.

Det var svært at samle sig om indholdet i en reportage fra USA (TVA 5/1), da korrespondenten pludselig optrådte med cowboyhat. Det er herligt at se medarbejderne vove noget nyt, men kun så længe det drejer sig om "ualvorlige" indslag. For gevinsten i underholdningseffekt hentes ind på bekostning af informationsværdien. Det gjorde ikke noget her. Heller ikke, da værten i Søndagsavisen (5/1) pudrede næse og senere i badetøj aflagde rapport fra et svømmebassin. Bare alle ved, hvad de gør!

Stærke billeder så vi fra nedskydningen af en helikopter i Jugoslavien: Døde mænd i græsset. Oplæseren gjorde opmærksom på, at de var uredigerede. Næste dag genså vi dem i dagspressen.

Og så var der de sædvanlige slagteriscener (10/1, 14/1 osv.) med svin – ikke mennesker i hovedrollen. Måneden bød også på et konstrueret sommerhustyveri; tjener dette sceneri mon et pædagogisk formål? Er målet, at vi bedre skal forstå, hvad et sommerhustyveri er?

Der må ikke filmes under afhøringerne i Tamilsagen. Til gengæld får vi en tegneserieføljeton. Hvilket formål tjener mon den? Måske undervurderer man i tv's nyhedsformidling efterhånden det sproglige udtryk. Det kan virke, som om effekt sættes højere end information.

Sprogbrevet, der udkom månedligt i perioden september 1985 til august 1995, var Danmarks Radios blad indeholdende sproglige iagttagelser gjort blandt DR's forskellige programmer mv. Brevet blev skrevet af Erik Hansen og Jørn Lund og udgivet af DR's Personalekursus/DR's Uddannelsescenter/TV-Udviklingsafdelingen og DR-forlaget.

Læs hele nummeret