Du er her: Forside Nyheder Undervisning af ordblinde udvikles

 

Undervisning af ordblinde udvikles

Et multisensorisk læse-stave-materiale lærer ordblinde at stave.

22/04 2013

Et multisensorisk læse-stave-materiale lærer ordblinde at stave.

Thomas Mose og Mikael Højbjerg fra Esbjerg har med stor succes videreudviklet et undervisningsprogram for ordblinde. Det skriver tvsyd.dk.

Læsemetoden hedder fonologi* og går ud på at man tapper, dvs. bruger fingrene til at huske bogstavernes lyde. Den særlige tælleteknik hjælper med at fastholde sproglydene i arbejdshukommelsen og gør læsningen og stavningen mere overskuelig.

*fonologi er tillige en gren indenfor sprogvidenskaben der beskriver og klassificerer sproglyde efter deres funktion i et system af betydningsadskillende udtaleenheder (fonemer); se artiklen fonologi i DDO.

De to lærere står bag virksomheden Fonologisk Træning samt en serie lærebøger for ordblinde med titlen FONOLOGIK. Materialet er et multisensorisk læse-stave-materiale i tre trin hvoraf FONOLOGIK 1 og FONOLOGIK 2 er udkommet.