Du er her: Forside Nyheder Hvordan udvikles børns læseforståelse?

 

Hvordan udvikles børns læseforståelse?

Københavns Universitet afholder seminar om sammenhængen mellem læseforståelse, ordforråd og evnen til at drage slutninger.

10/12 2014

Københavns Universitet afholder seminar om sammenhængen mellem læseforståelse, ordforråd og evnen til at drage slutninger.

Forskningsprojektet Language and Cognition – Perspectives from Impairment (LaCPI) præsenterer i dette seminar tre talere der har beskæftiget sig med forskellige aspekter indenfor udvikling af børns ordforråd, inferensfærdigheder (evnen til at drage slutninger) og læseforståelse.

Kate Cain fra Lancaster University taler om udviklingen af børns læse- og lytteforståelse samt hvilke problemer de møder i denne udvikling.

Nicola Pooley, ligeledes fra Lancaster University, taler om hvilken betydning hukommelseskapaciteten og ordforrådets størrelse har for 6 til 10-åriges evne til at drage slutninger.

Hanne Trebbien Daugaard fra Københavns Universitet afslutter med et foredrag om hvorfor ordforråd og inferensfærdigheder er væsentlige faktorer i læseforståelsens udvikling hos 12-årige.