Du er her: Forside Nyheder Skolerådet foreslår regeringen at undersøge hvilken effekt modersmålsundervisning har

 

Skolerådet foreslår regeringen at undersøge hvilken effekt modersmålsundervisning har

I Politiken skriver Skolerådets formandskab et indlæg om vigtigheden af at få lavet en stor undersøgelse om modersmålsundervisning.

01/11 2011

I Politiken skriver Skolerådets formandskab et indlæg om vigtigheden af at få lavet en stor undersøgelse om modersmålsundervisning.

Skolerådet (Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen) er et uafhængigt råd der har til formål at følge, vurdere og rådgive undervisningsministeren om kvaliteten i folkeskolen og ungdomsskolen.  Jørgen Søndergaard er formand for Skolerådet. Grethe Andersen, Kirsten Birkving, Niels Egelund og Simon Calmar Andersen udgør resten af Skolerådets formandskab.

En undersøgelse som omfatter tosprogede skoleelever i Danmark og Sverige, tyder på at frivillig modersmålsundervisning har en effekt på både læsning og matematik, men undersøgelsen er ikke entydig. Undersøgelsen offentliggøres 1. november og er gennemført af Anvendt Kommunal Forskning på Skolerådets initiativ.

Skolerådets formandskab har en ambition om at sikre bedre viden om hvordan folkeskolen kan mindske forskellen på de tosprogede elevers og de danske elevers udbytte af undervisningen.

Læs hele artiklen Hvad er effekten af modersmålsundervisning? (Politiken, 1. nov. 2011).