Du er her: Forside Nyheder Øger fordeling af skoleelever og børnehavebørn den sproglige trivsel?

 

Øger fordeling af skoleelever og børnehavebørn den sproglige trivsel?

Er det positivt for den sproglige udvikling at fordele børn med dansk som andetsprog til andre institutioner end den lokale?

31/05 2010

Er det positivt for den sproglige udvikling at fordele børn med dansk som andetsprog til andre institutioner end den lokale?

Århus Kommune har i fire år henvist elever med dansk som andetsprog til andre skoler end den lokale folkeskole. Forsøget skaber øget sproglig trivsel, glade børn og forældre og en bedre integration, viser en ny evaluering.

Af samme årsag gør SF's udspil Forstærket social og etnisk integration i daginstitutioner og skoler op med det frie valg af institutionsplads. Udspillet er bl.a. blevet kritiseret af Landsforeningen af Socialpædagoger, der mener at den sproglige udvikling styrkes bedre gennem en tilførsel af resurser til de enkelte institutioner.