Du er her: Forside Nyheder Kryds og bolle-regler er meningsløse

 

Kryds og bolle-regler er meningsløse

De skiftende kommaregler har skabt forvirring for de mange danske folkeskoleelever der har svært ved at sætte komma. Der mangler simpelt hen en funktionel kommatilgang i folkeskolen, det konkluderes i et bachelorprojekt fra professionshøjskolen VIA.

19/08 2013

De skiftende kommaregler har skabt forvirring for de mange danske folkeskoleelever der har svært ved at sætte komma. Der mangler simpelt hen en funktionel kommatilgang i folkeskolen, det konkluderes i et bachelorprojekt fra professionshøjskolen VIA.

Louise Nielsen har i sit bachelorprojekt fra Læreruddannelsen ved professionshøjskolen VIA arbejdet med hvordan man motiverer folkeskoleelever til at lære korrekt tegnsætning, i særdeleshed kommatering.

Inspireret af et praktikophold på en international skole i Frankrig har Louise Nielsen forsøgt at finde frem til hvordan grammatik sættes ind i en mere meningsfuld kontekst for folkeskoleelever. Mening giver motivation, siger Louise Nielsen, og en "virkningsfuld metode der giver mening for eleverne samt lyst til at lære og udvikle sin sprogbrug og -forståelse må ikke gå en kommende folkeskolelærer forbi".