Du er her: Forside Nyheder Amagerprojektet – forskning i børn og unges sprog

 

Amagerprojektet – forskning i børn og unges sprog

Forskere fra Københavns Universitet har siden januar 2009 arbejdet på et større projekt om sprog hos børn og unge.

28/06 2012

Forskere fra Københavns Universitet har siden januar 2009 arbejdet på et større projekt om sprog hos børn og unge.

Projektets omdrejningspunkt er Amager Fælled Skole i København hvor forskerne studerer elevernes sprogbrug.

Formålet er at forstå hvordan sprogtræk og sprognormer tilegnes og udvikles af børn og unge i forskellige sammenhænge i hverdagen. Elevernes sprogbrug studeres ikke kun i skolen, men også i fritiden, på arbejde, på sociale netværkssider og lign.

Unge københavnske skoleelever har udviklet nye begreber om forskellige måder at tale på. De skelner bevidst mellem forskellige sproglige stilniveauer, og de gør det på en ny måde. De unge nævner for eksempel begreberne "integreret sprog", "normalt sprog" og "gadesprog" om forskellige måder at tale på. Og de associerer "integreret" sprogbrug med akademisk succes, høflighed og autoritet. De beskriver "integrerede" ord som lange og fine ord som "problematisere", "kritisere" osv.  De beskriver "integreret" som en måde deres lærere og voksne taler på, men også som en måde de selv taler på når det passer i den givne situation. Som en niendeklasses pige med minoritetsbaggrund skriver i en stil om sprog i hverdagen: "Reglen er den at man snakker pænt/integreret til lærerne på ens skole fordi så viser man på en måde respekt. Man kan jo ikke bare gå over til sin lærer og sige "eow hørte du hvad jeg sagde"". Eleverne associerer ordet "eow" med "gadesprog". Nogle af dem associerer det også med kurdisk, men først og fremmest fungerer det som en påkaldelse af opmærksomhed internt blandt de unge.

I beskrivelsen "At tale integreret" (pdf) beskrives projektet af forskerne Janus Spindler Møller og Astrid Ag. Analyserne viser generelt at eleverne er i stand til at tilpasse deres sprog til forskellige sammenhænge, og at de har en sikker fornemmelse for hvilken sprogbrug de bør benytte i den pågældende situation.